Lymfodrenáž

Kombinací reflexní a manuální lymfodrenáže nabízím unikátní spojení dvou terapeutických metod, které vedou ke splavnění lymfatického systému a tím k detoxikaci organismu.

Moje specialita:  Znalosti z Reflexní zónové terapie na noze dle Hanne Marquardt a lymfotapingu jsem spojila v tejpování lymfatického systému celého těla v reflexních zónách na noze. Nevím v současné době o jiném pracovišti, kde by se tento způsob používal.

1. Reflexní lymfodrenáž

je součástí Reflexní zónové terapie na noze podle Hanne Marquardt (dále jen RTN). Je nesmírně přesným a přirozeným vstupem do lymfatického systému skrze reflexní zóny. Zahrnuje kromě ošetření celého řečiště lymfatických cév také stimulaci mízních uzlin a orgánů zodpovědných za tok lymfy a imunitu (například sleziny, brzlíku, střev včetně apendixu, močového systému, srdce a aorty).

Ošetření je nebolestivé až úlevné, přispívá též k emocionální stabilitě a uvádí do pohybu nejen lymfu, ale s ní i proudění a úzdravné procesy v těle.

Lymfatické ošetření RTN lze dobře kombinovat i s manuální lymfodrenáží a lymfotapingem.

Indikace

- lymfatická onemocnění různého původu
- chronické infekce vedlejších nosních dutin a uší
- alergie, oslabení imunity
- omezení pohyblivosti kloubů mimo stádium akutního zánětu
- poúrazová péče akutní i postakutní, hojení zlomenin
- poruchy transportu tělních tekutin, např. krevního oběhu, žilní městnání, nedostatečné vylučování moči, premenstruační syndrom, laktační potíže aj.
- chronická onemocnění jako roztroušená skleróza, Parkinsonova choroba, stavy po CMP a j.
- psychovegetativní dráždění jako stavy neklidu
- problémy s usínáním, spánkem, hyperaktivita
- různorodé problémy od 4. měsíce těhotenství v pohybovém aparátu, hormonální nerovnováha i emocionální nevyrovnanost
- provázení při postních a očistných kúrách a celostní sanaci chrupu, jakož i větších zubních zákrocích
- péče v posledních chvílích života

- silné akutní infekce
- záněty v mízním a žilním systému
- flegmony (difuzní záněty vaziva se silnými místními zánětlivými projevy)
- kardiální edém a jiná závažná onemocnění srdce
- degenerativní onemocnění ledvin, rozedma plic
- chronicky vysoký krevní tlak nejasného původu
- aneurysmata
- transplantáty
- melanomy
- psychózy
- cizí tělesa blízko životně důležitých orgánů, např. střepiny z válečných zranění

2. Manuální lymfodrenáž

je sestava hmatů, splavňující povrchový mízní systém kůže a podkoží. Ten zahrnuje asi 80% mízního řečiště a působí svou činností vstřebávání tkáňové tekutiny, odvádění přebytečné vody a zplodin látkové výměny ze tkání, zrychluje tok lymfy a její filtraci v lymfatických uzlinách. Dále zvyšuje tvorbu a transport obranných buněk a tím podporuje imunitu lidského těla.

Také toto ošetření, prováděné na celém těle nebo jeho částech, je velmi jemné a nebolestivé, a používám je ráda jako doplnění reflexního ošetření lymfy (je časově mnohem náročnější a jeho účinky jsou povrchovější, dále nezahrnuje ošetření orgánů odpovědných za imunitu a zpracování lymfy). Je však velmi úlevné. Jeho indikace a kontraindikace jsou převážně stejné jako u RTN ošetření.

Dovoluji si na tomto místě poznamenat, že přístrojovou lymfodrenáž považuji za hrubé násilí páchané na systému lymfatických cév.

Použitým tlakem může způsobit poškození křehkých lymfatických kapilár, a tekutina vytlačená jen částečně do řečiště lymfatických cév, a částečně také do sousedních tkání (!), obsahuje převážně vodu, zatímco zplodiny látkové výměny v podobě velkých molekul zůstávají ve tkáních. Navíc nadměrný tlak zhoršuje i potřebnou pružnost těch cév, které rovnou nepoškodí. Proto ji například pro léčbu celulitidy považuji za zcela kontraproduktivní. Podle (nejen) mých zkušeností lymfa nejlépe reaguje na jemnou stimulaci, po níž dojde k čilejší práci systému a přirozenému odtoku.
Doporučuji každému shromáždit před případnou přístrojovou lymfodrenáží (nebo spíše lymfopresurou?) dosti informací, aby na ni mohl jít s klidným svědomím vůči svému tělu. Pokud ne, nechť takovou proceduru raději nepodstupuje.