Reflexní zónová terapie na noze     podle Hanne Marquardt

je terapií z oblasti celostní medicíny. Pracuje v mikrosystému lidského chodidla, na němž je zobrazena detailní "mapa" člověka v podobě reflexních zón. Jejich ošetřením dochází k oslovení celého organismu ve smyslu regulace na všech úrovních. RTN neřeší ani nepotlačuje jednotlivé symptomy, nýbrž podporuje v člověku jeho vlastní samoléčebné síly, jeho "vnitřního lékaře".

Reflexní terapie na nohou má svůj původ ve starověku, zmínky o ošetření nohou pocházejí z Egypta, Dálného Východu, Střední a Severní Ameriky. Novodobá historie vychází především z prací Dr. Williama FitzGeralda a jeho teorie 10 podélných zón, a také z reflexní práce na nohou Američanky Eunice Inghamové.

Na těchto základech rozvinula od 60. let 20. století německá terapeutka Hanne Marquardtová propracovaný systém ošetření chodidla, který prostřednictvím reflexních zón řeší či zlepšuje obtíže pohybového aparátu, orgánových systémů i psychiky.

Indikace

- obecně - jakákoli nerovnováha, bolest či porucha funkce v těle či psychická rozlada

- bolesti a poruchy funkce páteře, kloubů a svalů (vady držení těla, přetížené svaly, zvýšené i snížené napětí vaziva, úponové záněty a  bolesti, omezená hybnost a bolesti kloubů, artróza

- bolesti hlavy různého původu, tinnitus, poruchy rovnováhy a zraku, změny krevního tlaku

- dechový systém (nemoci a poruchy funkce plic, bránice, horních i dolních cest dýchacích, sinusitida, chronická nebo akutní rýma, astma, alergie a j.)

- trávicí trakt (nemoci a funkční poruchy jícnu, jater, žlučníku, žaludku a střev - reflux, nadýmání, dráždivý tračník, zácpa, hemoroidy aj.)

- pánevní dno (funkční ženská i mužská sterilita, nerovnováha v oblasti pánevního dna, inkontinence, stavy po operaci ženských orgánů)

- poruchy funkce močového systému (ledviny, močové cesty, močový měchýř)

- hormonální nerovnováha a rozmnožovací systém (poruchy funkce hypofýzy, štítné žlázy, slinivky, poruchy cyklu, funkční ženská i mužská sterilita, premenstruační syndrom, bolestivá menstruace)

- těhotenství - po celé těhotenství, u rizikových od 4. měsíce možno řešit změny spojené s vývojem plodu, bolesti zad, kyčlí a spony stydké, otoky, hormonální nerovnováhu - poporodní péče ke zlepšení hojení a návratu těla do původní kondice, zavinutí dělohy, podpora kojení, aktivace pánevního dna a j.

- předoperační příprava organismu, posílení imunity, příprava tkání

- pooperační péče, ovlivnění hojení, otoků, měkkých tkání ve smyslu návratu funkce

- péče o lymfatický systém, ovlivnění toku lymfy, otoků, látkové výměny

- ošetření jizev